SÜG-Press 626

Teisipäev, 29 Oktoober 2019 17:02 Indrek Peil
Prindi

 



29. oktoober 2019 - Mida Juku ei õpi, seda Juhan ei tea - Number 626



KOLMAPÄEVAST LAUPÄEVANI

K  30.10   
15.00 Ainekomisjonide esimeeste koosolek

N  31.10   
16.00 Väärikate Ülikool
16.00 Kuldvillak
18.00 1.d klassi lastevanemate koosolek ruumis 213
18.30 Ö-Ülikool

R  01.11   
12.00 Esineb Kaupo Humal .USA ettevõtlusprogrammid 11. klassidele
19.00 102. lennu kabaree-etendus linnarahvale
Mälumäng „Meie kool” I voor 1.-15.11
Veebipõhine matemaatikavõistlus „Kuubik” I voor 01.-28.11
SÜGi kodutütarde rühmalaager

L  02.11   
SÜGi kodutütarde rühmalaager

P  03.11

E  04.11   
10.45 Klassivanemate koosolekud
13.00 Direktsiooni koosolek
Kadri-ja mardipäeva tähistamine 4.-8.11

T  05.11   
16.00 Õpilasesinduse koosolek

K  06.11   
14.00 Juhtkonna koosolek
15.50 Võõrkeelte ainekomisjoni koosolek
13.00 MK Koolivikker Muhus

N  07.11   
09.50 Vabavanker
11.00 Vabavanker
17.00 Aktiivilaager

R  08.11   
Aktiivilaager
Matemaatikaõpetajate päevad Kuressaares 8.-9.11

L  09.11   
10.00 Loodusteaduste olümpiaadi piirkonnavoor
Matemaatikaõpetajate päevad Kuressaares 8.-9.11    

TÄNU TEGIJALE!

Reeli-Alli Kaesvelt — õpilaste suurepärase juhendamise eest maakondlikuks ja vabariiklikuks õpioskuste olümpiaadiks.

Irena Sink, Ruta Kelt, Viire Pors, Marina Mäetalu, Sirje Paakspuu, Kaie Lepp, Janne Nurmik, Heljo Suurna, Merle Lepik, Eena Mark, Madli Mikli, 2.A klassi rahvatantsijad, 2.D klassi luulekava esitajad — hästi toimiva eelkooli läbiviimise eest.

Diana Õun, Arne Loorpuu, Kaia Eelma,  Andreas Noor, Aado Haandi, Arti Allmägi — meelelahutusliku puhkeõhtu korraldamise eest kooli töötajatele.

ÕNNITLEME!

Õpetajate meelelahutuslikul õhtul valiti esmakordselt SÜGi missis ja mister.
Missis SÜG 2019 — Aime Metsmaa
Mister SÜG 2019 — Arti Allmägi

PEDAGOOGILISED KÕNELUSED

K  30.10    Liina Kohu. KiVa baaskoolitusest
N  31.10    Direktsiooni info
R  01.11    Ingrid Martin. HEV-õpilaste toetamisest
E  04.11    Viljar Aro
T  05.11    Liis Ojasaar. Minu Ameerika 1
K  06.11    Liis Ojasaar. Minu Ameerika 2
N  07.11    Direktsiooni info
R  08.11    Kersti Truverk. Lugusid Alicantest

EELKOOLI LASTEVANEMATE TAGASISIDEST

Selleaastases eelkoolis alustas 15. oktoobril taas 78 last. 17 ankeeti andsid teada, et võib – olla laps siiski ei tule aasta pärast meie kooli, ülejäänud lapsevanemad soovisid oma lastega aga igal juhul jätkata SÜG-is ka aasta pärast. Edasises tagasisides tuli lõpetada lauseid, millest järgnevas ka väike ülevaade enamsõnastatud arvamustest:

1. Saaremaa Ühisgümnaasiumis hindan eriti…

traditsioone, kõrget õppetöö kvaliteeti, õppimise nõudmist   ja   väärtustamist,   õpikeskkonda  ja õppemeetodeid, et lapsed saavad siit hea hariduse, häid õpetajaid, kõrget mainet, väärtushinnanguid, kooli korda, koolivormi olemasolu, huvitegevust, edumeelsust, sõbralikkust, koostööd õpilaste ja vanematega, tulevikule positiivselt mõjuvat rangust, ühtsustunnet, probleemidega tegelemist ja KiVa, kodulähedust.

2. SÜG eelkooli tulin sellepärast, et…
laps tutvuks kooliga, soovin lapse igal juhul siia kooli tuua, laps soovib ise just sellesse kooli tulla, teised lapsed juba käivad siin ja on väga rahul, tuttavad kiidavad ja soovitavad, last harjutada kooli ja õpetajatega, oleksin soovinud siin ise õppida, olen ise siin õppinud, SÜG-i eelkooli tegevust on tutvusringkonnas väga kiidetud.

3. Kui peaksin kirjutama, miks ma võib-olla oma last siiski siia ei pane, siis…
neid põhjusi ei ole, olen küll rumal, see võib olla kartus suure kooli ees.

4. Oma lapse õpetajatelt ootan eriti…
professionaalsust, rõõmsat meelt, sära silmis, heatahtlikkust, avatust ja ausust, hoolivust, kannatlikkust, loovust, sõbralikkust, abivalmidust, tagasiside, häid suhteid, võrdset kohtlemist, distsipliini nõudmist, motiveerimisoskust, eripäradega arvestamist.

5. Kui mu laps õpib siin, siis lapse-vanemana…
olen väga uhke, olen õnnelik, olen huvitundev ja toetav, aitan igati kaasa, teen õpetajaga koostööd, saan olla kindel lapsele hea hariduse saamises,  soovin lapse kooliminekut igapäevase rõõmuga.

6. Täna meeldis mulle ...

kõik, soe ja lõbus vastuvõtt, tutvustus koolist, sarnased väärtused lapse kasvatamisel, direktori lustakus-maailmavaade-nõuanded-jutt lugemise olulisusest, naermine ja huumor, vaba õhkkond, lapse õhin siia tulla, lapse positiivne emotsioon, Madli Mikli professionaalsus, nutimängud.

7. Tahaksin veel öelda, et...

oli tore õhtu, oli kena oma vana kooli näha, oleksin isegi tahtnud siin õppida, oli huvitav, SÜG-i tutvustav video oli eriti armas, kohale tulles kadusid kõik eelarvamused, see kool on ülilahe, aitäh huvitava ja lõbusa eelkooli korraldamise eest, jään põnevusega ootama järgmist kohtumist, lapse koolivalimisel ei peaks arvestama elukohta, on kurb, et SÜG-s on eelviimane õppeaasta.

Mõne vastuse tooks ka eraldi välja:
- SÜG eelkooli tulin sellepärast, et ma ei kujuta ette, et laps kuskil teises koolis käiks.
- Kui peaksin kirjutama, miks ma võib-olla oma last siiski siia ei pane, siis liiga ranged õpetajad koos õige ja vale arvamusega.
- Kui mu laps õpib siin, siis lapsevanemana ootan, et laps tuleks iga päev hea tujuga koju ja käib hea meelega koolis; oma õpetajatelt rohkem mängulist õppimist.
- Täna meeldis mulle, et sain kooli kohta väga palju uut ja huvitavat teada; tulla üle pika aja järele vanasse kooli ja toredad huvitavad loengud; et sissejuhatav loeng ei olnud tuim punktide lugemine, vaid elav vestlus; õpilaste esinemine aulas ning direktori soe ja humoorikas loeng.
- Tahaksin veel öelda, et palju lapsi Teie koolile ja edukaid aastaid; iga kord võiks olla eelkooli lõpus küsimuste-vastuste voor, kus päriselt julgustatakse küsima.
Kahjuks, aga kindlasti ka mõtlemapanevalt sai lugeda ka üht sellist arvamust:
- Eelkooli tulin sellepärast, et saada aimu, millise kooliga tegu. Aga tundub, et seda ei saa.
- Kui peaksin kirjutama, miks ma võib-olla oma last siiski siia ei pane, siis iganenud õppemeetodid ja õpetajad ning liiga kõrged nõudmised õpilastele — lapsed „põlevad läbi“.
- Tahaksin veel öelda, et eelkoolis tahavad lapsevanemad teada, mis siin koolis tehakse, kuidas õpetatakse ja mis võimalused siin on — mitte filosoofia loengut.
Vastaja rahustamiseks soovitan osaleda ka järgmistel kordadel — ühe päevaga targaks ei saa, aga kõige lõpuks antav tunnistus kinnitab ka antu kvaliteedi.

Suur tänu vastuste eest ja kena eelkooli jätku. Kel küsimus(t)e esitamiseks aega puudu jäi, siis minu meilile See e-posti aadress on kaitstud spämmirobotide vastu. E-posti aadressi nägemiseks peab olema JavaSkripti kasutamine olema lubatud. võib neid saata ööpäevaringselt. Luban vastata. Kirjalikus tagasisides käis läbi ka ühe lapsevanema mõte koolihommiku  hilisema alguse asjas. Siiani soovib enamik siiski  hetkeolukorra jätku.  Parim soovitus oleks varasem une algus e kui mina algkoolis käisin, pidin hiljemalt kell üheksa voodis olema. Laps õpib kõige rohkem just magades ja pikk uni on ülioluline.

Igal juhul tulevad teie lapsed ühe-pere-tundega kooli, sest arvamusküsitlused 5. - 12. klassidele näitavad juba palju aastaid kõige kõrgemaid hinnanguid just ühtsustundele. Pea sama kõrgelt on õpilaste poolt väärtustatud ka meie kooli traditsioone, häid õpetajaid ja õpilaste arengut.

Läheneva hingedepäeva puhuks soovin nagu igal aastal sel ajal kõigile eriliselt suurt südamerahu ja kosutavat retke mälestustemaale.

Viljar Aro, koolijuht

INTERVJUU 1.D KLASSI ÕPETAJA MERLE LEPIKUGA



1. Kust te pärit olete? Kuidas möödus teie lapsepõlv?
Olen sündinud ja kasvanud Saaremaal, Sõrves. Lapsepõlv mööduski Torgu ja Lülle küla kadakate vahel mängides. Ma ei ole päevagi käinud lasteaias. Minu „lapsehoidjaks“ oli plaadimängija, kaaslasteks onu Remus, Toots, Kiir, Marju Kuut ja Uno Loop.

2. Mis on teie seos Saaremaa Ühisgümnaasiumiga?
Keskkooliajal elasin lühikest aega kooli ühiselamus. Hiljem, kui ma täiskasvanuna Kuressaarde  elama  asusin,  sai Saaremaa Ühisgümnaasiumist minu vanema lapse esimene kool.

3. Kes oli teie lemmikõpetaja kooliajal? Miks?
Algklassides oli vaieldamatult kõige olulisemaks õpetajaks minu esimene õpetaja Virve Kipper. Tema lihtsus, inimlikkus ja töökus on ilmselt need, mis jäävad mind saatma ja mida ma südamest hindan.
Hiljem mul ei ole olnud konkreetselt lemmikõpetajat. Olen erinevatelt õpetajatelt saanud oskusi ja mõtteid, mida kaasas kanda.

4. Milline õpilane te ise koolis olite?
Mulle meeldis koolis käia, meeldis hästi õppida, koolipidudel laulda ja tantsida. Olin põhikoolis selline nelja-viieline. Keskkoolis olin selline õpilane, kes julges õpetajalt küsida, kui midagi täiesti arusaamatuks jäi. Samas mulle meeldis ka ise vastuseid otsida ja endale iseseisvalt asju selgeks teha.

5. Mis on muutunud võrreldes teie kooliajaga?

Ühiskond on nii palju avatumaks muutunud. Võimalusi on meeletult — nii õpilastele kui õpetajatele. Tehnoloogia arengust ma ei räägigi! Minu õpetajad põhikoolis kasutasid lintmakke! Võimlemiskavasid õppides oli meie õpetajal lindi vahele pandud valged paberiribad, et oleks aru saada, kui kaugele on vaja lugu tagasi kerida. Õpetajatel olid õppematerjalidena kasutusel perfokaardid värviliste markeritega. Lahendasime perfokaardil olevaid ülesandeid ja õige värviga markeri pidime pistma perfokaardi aukudesse. Tänapäeva õpilane ei saa ilmselt arugi, mida ma praegu kirjeldan.

6. Kelleks te tahtsite väikese tüdrukuna saada?
Kõige esimene, mida ma mäletan, oli soov partisaniks saada (ilmselgelt nõukogudeaegse televisiooni mõju), siis lauljaks, nagu ikka tüdrukud tahtsid. Kui kooli läksin, siis teadsin juba algklassides, et soovin saada õpetajaks.

7. Miks just algklasside õpetaja/ klassiõpetaja?
Minu esimese õpetaja mõju oli ilmselgelt nii tugev. Paelus ka õpetajaameti mitmekülgsus.

8. Mis töökoha oleksite valinud, kui õpetaja ametit ei eksisteeriks?
Mu perekonnas on olnud palju postitöötajaid — ilmselt oleksin traditsiooni jätkanud.

9. Salme koolis oli teil klassis palju vähem lapsi. Kuidas on nüüd suure klassi ees seista?

Minu esimene töökoht õpetajana oli Keila Algkool — tollel ajal oli see Eesti suurim algkool üldse. Klassid sama suured ja suuremad kui Saaremaa ühisgümnaasiumis. Suures klassis õpetada ei ole mulle seega uus teema. See on nagu jalgrattaga sõit. Ega seda nii lihtsalt ära ei unusta.

10. Valdate ka meediaõpetust ja IT-d. Kas ja kuidas on plaanis neid teadmisi miskitmoodi rakendada SÜGis?

Ma ei ütleks, et ma neid valdan. Jah, ma olen ennast sellel alal täiendanud, juurde õppinud, sest kui mina õpetajaks õppisin, siis need ei olnud tollel ajal prioriteetsed teemad, mida kooli tööle minevale noorele õpetajale õpetada.
Aga saadud teadmisi ja oskusi kasutan ma oma igapäevatöös. Kord nädalas käivad algklasside õpilased ka meediaringis, kus õpilased õpivad ennast väljendama näiteks läbi animatsiooni.

11. Umbes mitu korda päevas ajavad õpilased Teid naerma?

Ausalt, ei ole kokku lugenud. Muigama panevad nad mind peaaegu iga tund – esimese klassi lapsed on hästi vahetud ja siirad.

12. Kas teil on hobisid?
Mulle meeldib lugeda, eriti kriminaalromaane. Meeldib filme vaadata, eriti tõsielul põhinevaid. Maakodus toimetada — oma kurki ja tomatit kasvatada. Kui tunne tuleb, siis ei ütle ka käsitöö tegemisest ära. Laulan ka Sõrve maakooris.

13. Üks väike soov koolirahvale...
Ma ei ole oma vastuses küll eriti originaalne, aga — naeratage ja maailm naeratab Teile vastu!

SÜGPress

GÜMNAASIUMI MÄLUMÄNG


Klass     I     II     Kokku     Koht II v. järel
10AB     12     3         15     7. koht
10C     14     18.5         32.5     I koht
11AB     12     12.5         24.5     4. koht
11C     16     12.5         28.5     II koht
12A     13     12.5         25.5     III koht
12B     12     11.5         23.5     5. koht
12C     13     8       21     6. koht

Gümnaasiumi mälumängu II voor toimus üks päev enne vaheaja algust, 17. oktoobril. Seekord koosnes mälumäng 30 küsimusest ja kuuest erinevast teemast: tuntud inimesed; saared siin ja seal; USA; meteoriitika; kultuur ning varia. Tagasiside põhjal oli seekord tegemist keerulisema vooruga ja ajude ragistamist jätkus enamasti ette antud aja lõpuni. 10C kukutas 11C klassi esimeselt kohalt teisele ja 12A kindlustas kolmanda koha. Mälumäng on alles poolel teel ja võimalus oma kohta parandada või selle eest võidelda on kõigil alles. Järgmises voorus saab vastata ka oma konkurentide poolt esitatud küsimustele!

Uuendusena on küsimuste hulgas mõni õpetaja või koolitöötaja poolt esitatud küsimus. Seekord sai vastata eesti keele ja kirjanduse õpetaja Rita Ilvese küsimusele: Kes nendest kirjanikest on saarlane, kas a) Jaan Oks b) Jaan Kross või c) Jaan Lattik. Kas sina tead?

Arti Allmägi, huvijuht

EELKOOLI 1. KOKKUSAAMINE


Sel õppeaastal alustas meie eelkool 19. tegutsemisaastat. Kooliga tutvuma tuli 80 last Kuressaare lasteaedadest, aga on lapsi ka Pihtlast, Kaalist ja Kärlalt.

Eelkooli avapäeval olid lasteaialapsi tervitama tulnud 2.d klassi lapsed luulekavaga väikestest lastest ja koolist ning 2.a klassi rahvatantsijad „Pannkoogitantsuga“. Lapsi juhedasid vastavalt õpetaja Janne Nurmik ja õpetaja Eena Mark.

Eelkooli lastega tegutsevad õpetajad Ruta Kelt, Janne Nurmik, Marina Mäetalu, Viire Pors, Kaie Lepp, Sirje Paakspuu, Merle Lepik,  Heljo Suurna. Lastel oli 4 erinevat tegevustundi: sporditund, kunstitund, eesti keel ja laulumängude tund.

Kui lapsed on oma tundides, siis vanemad ei istu niisama, ka neil on omad tunnid. Seekord kuulasid vanemad direktor Viljar Arolt kõike meie kooli kohta ja Madli Mikli rääkis, miks me midagi õpime.

Eelkooli laste hulgas on 42 tüdrukut ja 38 poissi. Nende hulgas on 2 Eliisabeti, 2 Kasparit, 2 Mariat ja 2 Robinit. Eelkool toimub kord kuus oktoobrist märtsini.

Irena Sink, eelkooli juht


Salapärased  kadrid–mardid tulekul



Aeg on pidevas liikumises. Kätte on jõudnud hingede aeg. Aasta kaks viimast kuud — kõige pimedam aeg, mis nõuab meilt suuremaid jõupingutusi. Läitkem küünlad!Soojendame südameid!

Samas on see ka kõige  põnevam ja salapärasem aeg. Siis hakkavad ringi liikuma mardid, kadrid, päkapikud piiluvad akende taga, otsides häid lapsi. Jõuluvanade juures alustavad tööd PÄKAPIKULAD, kus väikesed mehikesed valmistavad südamlikke ja ihaldusväärseid kingitusi headele lastele. Oma kätega midagi ilusat meisterdada on tõeline kunst. Tegemis- ja andmisrõõm on kõige suuremad rõõmud üldse. Kõik inimesed vajavad neid. Saame siis sellest osa.

Saaremaa Ühisgümnaasiumis on kombeks saanud korraldada mardi- ja kadripäeva vahelisel ajal klassidevahelisi KADRI- MARDI võrkpalliturniire,  kus   selgitatakse   välja  kooli meistrid võrkpallis. Palliväljakul kohtuvad klasside segavõistkonnad, kus mängivad 3 tüdrukut (kadrit) ja 3 poissi (marti). See traditsioon  on kestnud juba 36 aastat järjest.

Selle aasta turniirid toimuvad järgmiselt:

****
7. - 9. klassidele  KADRI–MARDI  VÕRKPALLITURNIIR toimub teisipäeval, 12. novembril 2019 algusega 16.00  SÜG-i  võimlas.

Mängitakse turniirisüsteemis üks geim 15 punktini. Väljakul 3T + 3P.Võistkonnad mängivad väljakul ühtses riietuses. Nimeline eelregistreerimine  teha esmaspäevaks, 11.novembriks kell 15.00 õpetaja Aime Metsmaale. Lisainfot saab  spordistendilt.

****
Gümnaasiumiastme  36. KADRI–MARDI VÕRKPALLITURNIIR toimub teisipäeval, 19. novembril 2019 algusega 16.00  Kuressaare spordihoones.

Mängitakse  kahes alagrupis , üks geim 20 punktini. Väljakul 3 T + 3 P. Alagruppide 2 paremat pääsevad finaalturniirile. Mängitakse risti läbi. Kaotajad mängivad III- IV koha peale. I – II koha peale mängivad võitjad  3- st parem. Võistkonnad mängivad väljakul ühtses riietuses või kadri-mardi kostüümides.

Nimeline eelregistreerimine teha 18. novembriks  kell 15.00 võistluste korraldajale. Põhikooli võitja saab võistelda gümnaasiumiastme 36. Kadri-Mardi  võrkpalliturniiril. Hilinejad turniiril mängida ei saa. Lisainfot saab spordistendilt.

Edukat harjutamist ja meeldivate kohtumisteni!

KADRI–MARDI VÕRKPALLITURNIIRIDE korraldaja, kehalise kasvatuse õpetaja
Aime Metsmaa

ETTELUGEMISE PÄEV

1994. aastast alates tähistatakse Eestis ettelugemise päeva 20.oktoobril.
Käesoleval eesti keele aastal on oktoober kuulutatud lugemise ja mängude kuuks.
Ettelugemiseks soovitatakse ilusas keeles kirja pandud lugusid lastekirjanduse klassikast ja pärimuslike murdelugude varasalvest.

Meie kooli raamatukogus toimus ettelugemise päev „Heal meelel ja ilusal keelel” 18.oktoobril ning osalejateks olid 2.B, 3.A, 3.D ja 4.D klassid koos klassijuhatajatega.

Eesti lastekirjanduse klassikat karupoeg Töntsa-Täntsast, Pätust, Pille-Riinist ja Agu Sihvkast lugesid meile:
Saare Maakonna Keskraamatukogu ettelugemis-võistlusel osalenud ja
I koha saavutanud 4.A klassi õpilane Elisabeth Villsaar ja II koha saavutanud 4.B klassi õpilane Lenna Haandi ning samuti edukalt ettelugemisvõistlusel osalenud 4.B klassi õpilane Krita Kilumets.



Lisaks õpilastele lugesid oma lapsepõlve lemmikraamatuid kooli uued töötajad: õppetöö korraldaja Kaia Eelmaa ja huvijuht Arti Allmägi (koos oma väikese abilisega :)  )



Oli tore koos olemine ja koos lugemine. Suur aitäh osalejatele!

Fotodega saab tutvuda raamatukogu ajaveebis https://sygrmtk.blogspot.com/

Iivi Jakobson, raamatukogu juhataja

2.A ÕPPEKÄIK



Kolmapäeval, 9. oktoobril käisime klassiga väljasõidul. Vanemad olid organiseerinud meile toreda õppekäigu. Saime osa Püha Soobiku ägedast avastusterajast.

Oti ema porgandid maitsesid hästi. Mulle meeldis must lepp. Murelaste pesa oli väga suur. Jalutasime mõne kilomeetri. Teekond möödus kiiresti. Jõudsime minu lemmikkohta. Minu lemmik oli parvega sõit. Inimese tehtud kotkapesa oli huvitav. Matk algas kiriku juurest ja lõppes  kooli kõrval. Selliseid matku võiks veel olla. See oli tore päev!

Kristjan Reinvald, 2.a klass