SÜG-Press
2. mai2012 - Mida Juku ei õpi, seda Juhan ei tea - Number 342
KOLMAPÄEVAST PÜHAPÄEVANI
K 02.05
14.00 Direktsiooni koosolek
15.00 Metoodikanõukogu koosolek
N 03.05
Külas on Viirinkankaan Koulu Rovaniemist
Ül. lastekooride konkurss
R 04.05
Ül. lastekooride konkurss
Riigieksam: ÜHISKONNAÕPETUS
10.00 Algklasside maakondlik teaduspäev
E 07.05
Klassivanemate koosolekud
T 08.05
Riigieksam: INGLISE KEEL kirjalik
Õpilasesinduse koosolek
09.00 Projektõppepäev
K 09.05
Direktsiooni koosolek
15.30 Klassijuhatajate nõupidamine
Võõrkeelte ainekomisjoni koosolek
Kooride kevadkontsert
Riigieksam: INGLISE KEEL suuline
N 10.05
Riigieksam: INGLISE KEEL suuline
17.30 1. - 2. kl kevadkontsert
R 11.05
Ül. algklasside teatrifestival
Riigieksam: INGLISE KEEL suuline
17.30 3. – 4. kl kevadkontsert
Geograafiaolümpiaadi lõppvoor
L 12.05
Geograafiaolümpiaadi lõppvoor
MK Saaremaa Laululinnu valimine
20.00 Varsakabi 25
P 13.05
Geograafiaolümpiaadi lõppvoor
DIREKTSIOON TÄNAB
Rita Ilves — Kreputlaste suurepärase juhen-damise eest vabariiklikuks põhikoolide teatri¬festivaliks.
Mari Ausmees, Riina Laanes, Pilvi Karu, Rita Ilves, Sirje Kreisman, Kersti Truverk, Eena Mark, Ülle Mägi, Virve Lõbus, Väino Paju, Andreas Noor, Ruth Kask ja tema köögimeeskond, Triino Lest, Diana Õun — kevadkontserdi ja -nädala läbiviimise eest.
PEDAGOOGILISED KÕNELUSED
K 02.05 Marika Pärtel: Elu 21. sajandil
N 03.05 Direktsiooni info
R 04.05 Inga Paaskivi: Temperamenditüüpide tänapäev
E 07.05 Viljar Aro
K 09.05 Triino Lest: Noorsootöö ja huvihariduse ühisosa
N 10.05 Direktsiooni info
R 11.05 Marika Pärtel: Juhtimiskoolitusest Viljandis
ÕNNITLEME!
Põhikooli aasta õpilane 2012 — Magnus Kaldjärv 9b
Gümnaasiumi aasta õpilane 2012 — Mart Laus 12c
Aasta õpetaja 2012 — Riina Laanes
MAAILM HAISEB?
Inimese elu headus sõltub selle kvaliteedist. Elukvaliteedi koostisosadeks võib lugeda viit komponenti: suhtumine, mõtlemine, suhted, tervis ja töö.
Suhtumine
Kord tegi vanaisa, kellel muuseas olid ka pikad vuntsid, diivanil lõunauinakut. Lapselapsed mõtlesid, et teevad väheke nalja ning määrisid vanaisale vuntsidesse hirmsa haisuga juustu. Mõne aja pärast vanaisa ärkas ja imestas: „Miks see tuba teil nii jubedasti haiseb?“ Läks kööki, et ehk on seal selgem õhk, aga võta näpust: „Kuulge, köögis haiseb ka midagi!“ Mõtles siis, et läheb õue värsket õhku hingama, aga sinna jõudnud, kostis valjuhäälne ahastav hüüd: „Appi, terve maailm haiseb!“
Suhtumine koosneb pisiasjadest. Kas sa koristad enda järelt ise või loodad, et küll keegi teine teeb? Kas sa kritiseerid teisi inimesi ja arvad, et sul on täielik õigus seda teha? Kas sa arvad, et ainult sinul on alati õigus ja teised ei tea midagi? Kas sa austad võrdselt kõiki inimesi või valid, keda austad rohkem, keda vähem ja keda üldse
mitte? Kas sa näed igas võimaluses probleemi või probleemis võimalust? Kas sa leiad alati põhjust virisemiseks?
See, kuidas inimene suhtub teistesse, sõltub sellest, kuidas ta suhtub iseendasse. Kas me oleme seadnud endale õige ja vale piirid? Kas me tunnistame endale oma vigu? Kas me anname endale oma vead andeks ning püüame neid mitte korrata? Kui me seda kõike suudame, siis ei ole probleemiks ka teistesse samamoodi suhtuda.
Mõtlemine
Mõtlemine ja suhtumine käivad käsikäes, nad on võrdelises sõltuvuses. Ei ole võimalik olukord, kus üdini positiivsete mõtete juures on üdini halb suhtumine. Kujutame ette ühte maali, kus on taust ja detailid. Kui taust on vale, mõjub kogu maal valesti. Kui detailid on valed, on olukord sama. Seega peavad need kaks — mõtlemine ja suhtumine — teineteist toetama.
Kujutage ette olukorda, kus inimesed suudavad lugeda üksteise mõtteid. Kõik, mis sinu peas toimub, on teistele avalik. Millised oleksid sinu mõtted siis?
Suhted
Meie elukvaliteeti määrav kolmas komponent on suhted, eelkõige lähisuhted — perekond ja lähedased sõbrad. Inimene, kelle suhted perekonnas on head ja kindlad, suudab hoida suhteid ka väljaspool perekonda, ta on rahulik ja turvaline kaaslane, sest ta teab, et tal on alati koht, kus teda oodatakse ja hinnatakse. Inimene, kelle lähisuhted ei ole korras, kipub olema konfliktne ja teiste suhtes kriitiline.
On teada-tuntud ütlus: „Armasta oma ligimest nagu iseennast.“ Sõnastame selle ütluse pisut ringi: „Sa ei suuda teisi austada, kui sa ei austa iseennast.“ Seega - mida tähendab iseenda austamine? Kas see on oma vigadele õigustuse otsimine, oma tahte esile seadmine?
Tervis
Meie füüsiline eluiga ei kesta kauem kui meie tervis. Ilmselgelt sõltub tervise kvaliteet väga paljus meie suhtumisest iseendasse. Piisavalt und, liikumist, vee tarbimist, korrektset toitumist — see ei nõua just väga palju, aga kui need tegemata jätta, siis on tagajärjed üsna pea märgata. Magamata inimene on närviline ja selle tagajärjel kannatavad suhted. Ebapiisav liikumine ning ebatervislik toitumine on liigseks koormaks meie südamele ja nii edasi ja nii edasi.
Töö
Tööl veedame ligikaudu veerandi kogu nädalast.
Seal on meil kindel suhtlusringkond ja kindlad ülesanded. See, kuidas need õnnestuvad, sõltub paratamatult jällegi — meie suhtumisest. Kas me oskame suhteid hoida ning kas me täidame oma ülesandeid alati hoolikalt ja vastutustundli¬kult? Kas me oskame hinnata detaile ja märgata protsessi? Eriti suurt vastutust nõuab töötamine inimestega, sest tahes-tahtmata jätame teistesse mingi jälje. See jälg sõltub — meie suhtumisest.
Seega on meie elukvaliteedi aluseks suhtumine — meisse endisse, teistesse, oma tervisesse ja töösse. Hea võimalus oma suhtumist korrigee¬rida on ennast ausalt ja põhjalikult analüüsida. Ole enda vastu aus — kas sinu maailm haiseb või on põhjus kusagil hoopis lähemal?
Monika Raudsik, tugiõppe koordinaator
TOP 10 2012. aastal
Olümpiaadide kokkuvõte mai 2011 – aprill 2012
Olümpiaadidest võttis osa 122 (eelmisel aastal 116) õpilast, neist 122-st pääses esikolmikusse 66 (62), mitmes aines oli esikolmikus 19 (20) õpilast. Maakondlikelt olümpiaadidelt on kokku toodud 37 (39) esikohta, 28 (32) teist kohta ning 24 (28) kolmandat kohta.
Olümpiaaditulemuste põhjal kujunes 2011/12 õppeaasta Teaduse Top 10 järgmiseks:
1. Magnus Kaldjärv 9B
2. Hanna Tuus 9B
3. Robi Jürgen Algo 10B
4. Mari Kolk 7A
5. Jakob Prii 12C
6. Miikael Tuus 6B
7. Lauri Leemet 8A
8. Eva Aarnis 6B
9. Pärlin Luhila 11C
10. Krister Aleks Kasemaa 11C
Kultuuri Top 10
1. Kärt Männa 10a
2. Sandra Kahu 11a
3. Airike Kapp 6b
4. Maria Pihlak 8a
5. Hans-Peter Grass 11a
6. Helina Eist 12a
7.-8. Katrin Hommik 11a
7.-8. Jarvo Kärg 11b
9.-11. Mart Truu 6b
9.-11. Eva Aarnis 6b
9.-11. Carlos Liiv 6b
Spordi Top 10
1. Teele Treiel 12c 314
2. Gerli Gull 6b 291
3. Eva Haavel 8a 278
4. Rauno Liitmäe 11c 274
5. Rimo Timm 12c 155
6. Kristo Õunap 10c 145
7.- 8. Grete Pokk 12b 130
Mari Peeters 12c 130
9. Kaisa Kaldmäe 12a 126
10. Kadi Maripuu 12a 116
Marek Schapel, õppealajuhataja
Häid tulemusi meie noortelt loodusteadlastelt
Magnus Kaldjärv — Euroopa loodusteaduste olümpiaadi hõbemedalist.
22.-29. aprillini toimus Vilniuses Euroopa loodusteaduste olümpiaad (EUSO). Eestit esindas seal kaks kolmeliikmelist võistkonda. Võistkond, kuhu kuulus ka meie kooli 9.b klassi õpilane Magnus Kaldjärv, saavutas hõbemedali. See on olümpiaad, kus osalejad peavad lahendama ülesandeid nii keemiast, bioloogiast kui ka füüsikast. Magnuse ülesandeks oli bioloogiaülesannete lahendamine. Eesti teine võistkond, kuhu kuulusid vaid gümnaasiumi õpilased, saavutas samal olümpiaadil kuldmedali.
Magnusel on käesoleva õppeaasta rahvusvahelise loodusteaduste olümpiaadi pronksmedali kõrvale saadud seega tunduvalt kirkam medal. Palju õnne suurepärase saavutuse puhul!
Kaspar Mölder, Hanna Tuus ja Gerda Nelis — vabariiklike konkursside parimate hulgas
27. aprillil toimus Tartus Archimedese ehk noorteadlase konkursi lõpuüritus ja parimate autasustamine. Archimedese konkurss on iga aastaga üha rohkem populaarsust kogunud ja kui veel kümmekond aastat tagasi võttis sellest konkursist osa vaid mõnikümmend õpilast, siis käesoleval konkursil oli neid juba tublisti üle saja.
Põhikoolis saavutas esimese preemia meie Kaspar Mölder 9.b klassist tööga „Kormorani vaenamisest“. Auväärse teise koha preemia saavutas Hanna Tuus 9.b klassist tööga „Hundi (Canis lupus) bioloogiast ja murdmisjuhtumitest ning nende kajastamisest Saare maakonnas 2010.-2012. aastal“. Tubli kolmanda koha preemia saavutasid meie sõbrad Helena Ellermaa ja Merilin Mänd (7. kl.) Aste Põhikoolist tööga „Kuressaare linna õhu mikrobioloogiline saaste“ .
Samal üritusel autasustati ka vabariikliku meditsiinialaste uurimistööde konkursi parimaid. Saare maakonda tuli sellelt konkursilt kaks teist kohta. Nende omanikeks olid meie koolist Gerda Nelis (10.b kl.), kes osales konkursil tööga: „Leepra Eestis – ajaloost tänapäevani“ ja Kaari Maidle Kuressaare Gümnaasiumist (10. kl.), kelle tööks oli “ Hirmud ning nende esinemine Kuressaare Gümnaasiumi 36. lennu gümnasistide seas“.
Õnnitleme kõiki võitjaid!
Inge Vahter
ÜLERIIGILINE PÕHIKOOLI TEATRIFESTIVAL
27.-28. aprillil toimus Kuusalus üleriigiline põhikooli teatrifestival, kus osales 15 truppi. Saaremaad esindasid Kreputlased, kellel läks väga hästi.
Žüriisse kuulusid näitlejad Elina Reinold, Tõnu Tamm ja Marek Tammets.
Anti välja grand prix ja 3 laureaaditiitlit, millest üks tuli Kreputlastele. Lisaks said näitlejapreemia Maria-Helena Palijenko, Airike
Kapp, Mart Truu ja Henri Paomees. Grand prix viis koju Jõgeva Liblikapüüdja.
Aitäh Kreputlastele väga hea esinemise ja muidu igati mõnusa olemise eest.
Meie sõit sai teoks tänu Euroopa Sotsiaalfondile.
Rita Ilves, Kreputlaste juhendaja
KOOLIVORMI TELLIMISEST 1. – 9. klassini
Järgmiseks õppeaastaks saab koolivormi tellida 01. - 31. maini 2012 SAAREMAA KAUBAMAJAST.
Lapsevanemal palun pöörduda tellimuse vormistamiseks kaubamaja II korruse lasteosakonna kassa müüja poole. Tellimused on nimekirja alusel. Lastel on võimalus koolivormi selga proovida.
Põhikooli koolivormi tüdrukute ja poiste triiksärke võib tellida, kuid on võimalus ka endal muretseda. Triiksärkide värv peab olema sinine (helesinine, tumesinine), valge. Muud värvitoonid ei ole lubatud. Ei ole lubatud ka triibulised, täpilised jne triiksärgid.
Tüdrukute pluusi number alates 26 kuni 40-ni ja pikkusele 128-172 cm.
Poiste triiksärgid kasvule 122-170 cm.
Vestid ja kampsunid kasvule 122-188 cm.
Õpilastel on koolivormi kandmine kohustuslik.
Viljar Aro, koolijuht
MAAKONNA PARIMAD
19. aprillil toimusid Saare maakonna 4.-6. klassi tütarlastele võrkpalli meistrivõistlused Kuressaare Gümnaasiumis. Kohale oli tulnud 4 võistkonda. Meie kooli võrkpallitüdrukud võitsid Valjala PK 2:0 ja Kärla PK 2:0. Otsustavas kohtumises Kuressaare Gümnaasiumiga õnnestus korraldajatel minna pikalt juhtima esimeses geimis. Jõudsime neile küll järele, kuid kaotasime 24:26. Teine geim oli samuti väga tasavägine. Siin õnnestus SÜG-i võistkonnal paremus maksma panna. Kuldses kolmandas geimis läksime kindlalt juhtima ja võitsime. Kogu mäng 2:1 SÜG-ile.
Võistluste paremusjärjestus oli järgmine:
I koht Saaremaa Ühisgümnaasium
II Kuressaare Gümnaasium
III Valjala Põhikool
IV Kärla Põhikool
Autasustamisel pandi kolmele esimesele võistkonnale kaela medalid, kätte anti diplomid ja võitjale koolile oli veel karikas. Õpetajale oli see ilus pidupäev.
SÜG-i võistkonnas mängisid tublilt kapten Gerli Gull, Kadri Aru, Eliisa Saar, Karita Käsk (kõik 6b-st) ning Elo Nõmm ja Laura Lisell Jalakas 5b-st.
Õnnitlen tüdrukuid ja tänan neid ilusa võistluse eest.
Aime Metsmaa, kehalise kasvatuse õpetaja- treener, kehalise kasvatuse ainekomisjoni esimees
MÜÜA HEA TELESKOOP!
Vähekasutatud heas korras Meade 10-tollise läbimõõduga peegelteleskoop LX200GPS ACF koos kõige esialgse vaatlusteks ja pildistamiseks vajaminevaga.
Komplekti kuuluvad:
- 10" LX200GPS koos monteeringu ja originaalkomplekti kuuluvaga
- Okularide komplekt (5 tk) Meade 5000 seeria
- Adapter teleskoobi ja Canon EOS seeria DSLR kaamera ühendamiseks
- 45º prisma maapealsete objektide vaatlusteks
- Meade polariseeriv filter
- 2x Barlow lääts
- Okulari avasse käiv weebikaamera
- Originaal transpordipakend
- Kasutusjuhendid (inglise keeles). Soovi korral individuaalne abi seadistamiseks
Kogu komplekti hind on 2500.- EUR
(hetke turuhind umbes 5000 EUR).
Info telefonil 51 16 789
MEIE KLASS – 1. B
Mis on teie meelest kooli juures toredat?
Kooli juures on tore see, et saab targemaks ja, et saab sõpradega suhelda.
Kuidas saate läbi oma klassikaaslastega?
Saame kõigiga hästi läbi, kõik on väga toredad.
Kas klassijuhataja meeldib teile? Miks?
Jah, meie klassijuhataja meeldib meile väga, sest ta on tore ja väga sõbralik.
Kuidas meeldib kooli toit (ja mis on kõige parem toit)?
Kõik toidud on väga maitsvad, eriti meeldivad kartulid ja praad. Magustoitudest on kõige parem kirsikompott.
Mis on teie lemmiktund? Miks?
Kunst, sest meile kõigile meeldib väga joonistada ja seal saab sõpradega rääkida.
Kas koolis käia on raske?
EIII!!!!
Mida te pärast kooli teete?
Käime igasugustes ringides ja trennides ning oleme pikapäevarühmas.
Mis ringides/trennides te käite?
Maleringis, kunstiringis, võimlemas, purjetamas ja tantsimas.
Milline tund meeldib teile kõige vähem? Miks?
Meile ei meeldi loodusõpetus, sest see tund on natuke igav.
Kelleks tulevikus saada tahaksite?
Ei tea veel.
Anna-Maria Lest ja Eva Hertzog, 7A
NUHKUR NAHISTAB
Siinses rubriigis anname teile lahendada ühe ülesande. Kes esimesena toimetab õige vastuse õpetaja Merle Prii kätte (mitte tema postkasti õpetajate toas!), siis teda ootab pisikene üllatus!
Head lahendamist!
1. Täienda vanasõna: „... tükk ajab suu lõhki.“.
2. Mis oli raamatus „Kevade“ poisi nimi, kes armastas mängida kannelt?
3. Täienda vanasõna: „Kuidas töö, ... palk.“.
4. Mis on „andetu“ vastandsõna?
Nelja vastuse esitähtedest saad kokku ühe sõna. See ongi oodatavaks vastuseks!
SÜG-Press
2. b klassi projekt „Meie teeme teatrit“
Ühel jaanuarikuu hommikul ütles õpetaja, et hakkame näidendit õppima. Meile see mõte meeldis. Me ei olnud varem teatrit teinud ja tahtsime näha, kuidas see meil välja kukub. Kuidas laval olla ja rääkida?
Sobiva näidendi leidsime me oma emakeele õpikust. See näidend räägib kahest kurvast mänguasjast. Näidendi pealkiri on „Hüljatud nukud“.
Õpetaja Alli jagas laste vahel osad ära nii, et iga laps sai oma osa. Mina mängisin selles etendu¬ses jalakäijat, sünnipäevalast ja mänguasja. Igaüks õppis oma osa pähe ja siis hakkasime aulas proove tegema. Õpetaja ütles meile, et peame valjusti rääkima, õpetas, kuidas näidelda. Näitlemine on väga raske, aga see on ka lõbus. Mulle meeldis näidelda, aga enne lavale minekut olin ma pabinas. Ühel kolmapäevaõhtul esinesime oma vanematele.
Emmele ja issile teater meeldis, aga nad ütlesid, et oleks võinud natuke pikem olla.
Eelmisel teisipäeval oli teatrimajas maakonna näitemängupäev. Me saime esineda suurel laval. Kohal olid lapsed üle terve Saaremaa. Kokku oli 12 etendust. Meil läks hästi. Saime tänukirja ja kommikoti.
Pildil lustakad 2.b klassi näitlejad Krista Kumbergi etenduses „Hüljatud nukud“
Krisse Pulk, 2B klass
RAAMATUKOGUS
Reedel käisime klassiga raamatukogus Mika Keräneni kuulamas ja autogramme võtmas. Autor rääkis meile, et ta on olnud jalgpallikohtu¬nik. Mina käin jalgpallitrennis. Mika Keränen on kirjutanud neli raamatut. Ta kirjutab raamatuid, kus räägib jalgpallist. Tahaksin väga neid lugeda! Kui autor Mika Keränen oli oma loo ära rääkinud ja kõik olid autogrammid kätte saanud, läksime Raegaleriisse. Oleme seal käinud ka esimeses klassis. Tegime seal maalide põhjal väikese viktoriini. Ühed olid sinised ja teised rohelised. Mina olin roheliste võiskonnas. Saime ka diplomi.
Seejärel läksime kooli. See oli väga tore kunstijaht!
Mihkel Keso, 2A
TUROVSKIT KUULAMAS
Me käisime klassiga kuulamas esmaspäeval, 23.04. Aleksei Turovskit. Ta rääkis meile loomadest väga huvitavalt. Ma isegi vahepeal naersin natuke. Ma sain teada, et hüljes hingab õhku välja ja karu ootab teda 5-6 m peal.
Lõpuks pani Aleksei mu päevikusse allkirja ja joonistas sipelga. See oli kõige toredam päev!
Eliise Kask, 2.a
Esmaspäeval, 23.04. läksime kuulama Aleksei Turovskit. Ma sain istuma esimesse ritta. Ta rääkis meile ohustatud loomadest. Ma sain teada, kuidas jääkaru hülge kätte saab: karu ujub enne hülgele hästi lähedale, hüppab siis järsult veest välja jääpanga juures ja ütleb: "Surprise!" Loengu lõpus sain allkirja ja looma pildi.
Margit Väin, 2.a
9A KLASSI REIS AUSTRIASSE (JÄTK)
Soojade vetega kaasneb ka palju vanureid, kes soovivad mõnusat puhkust ning seetõttu oli ka üldine poekaup vanematele inimestele.
Monument, mis asub täpselt Badeni keskpunktis
Huvitav oli ka see, et Austrias on väga vähe pangaautomaate.
Lausa kaks päeva pidin ootama, kuni märkasin ühte kuskil nurga peal peidus. Vahepeal hakkas tunduma, et neile antakse vist sularahas kätte. Hommikul olid äratused varakult, kord oli vaja panna kell helisema 5.30 hommikul. Hommikusöögid olid Austrias täitsa okei, kuid Poolas pisut kesine. Hinnad olid Austrias ikka päris krõbedad, küsiti ligikaudu 5 eurot ühe koogitüki eest.
Maiustamist väärt torditükike
Riided aga see-eest väga kallid polnud. Ega me kogu aeg väljas söömas ka ei käinud, aga raha libises näppude vahelt ikka kiirelt. Tagasisõit sujus palju kiiremalt ja lõbusamalt kui minek. Tegime Tšehhis ka pisikese poepeatuse, kust osteti kodustele reisinänni kaasa. Kodu poole sõites oli nii masendav aknast välja vaadata, õues läks aina udusemaks ja külmemaks. Samas aga olime terve reisiloleva aja söönud rämpstoitu, kiirmakarone ja koogikesi kohvikutes/ restoranides. Igatsus koduse sooja toidu järele oli suur. Kuressaarde tagasi jõudsime 24. märtsil umbes kell 23.00.
9A
Reis läks väga hästi ja loodan kunagi veel tagasi minna, võib-olla isegi elama, küll elu näitab. Olen õnnelik, et klassijuhataja Riina meile sellise toreda reisi leidis ning olen tänulik, et vanemad meid sinna said lubada.
Milvi Marle Prii, 9A klass