2. mai 2018 - Mida Juku ei õpi, seda Juhan ei tea - Number 573
KOLMAPÄEVAST LAUPÄEVANI
K 02.05
14.00 Juhtkonna koosolek
15.40 Ainekomisjoni esimeeste
koosolek
N 03.05
MK heategevuslik teatejooks Kuressaare
R 04.05
10.00 G riigieksam: inglise keel
MK 1.-4.kl ujumisvõistlused Kuressaare G
MK Põhikoolide jalgpall P, T Lümandas
L 05.05 Nuputa võistluse lõppvoor Tõrvas
P 06.05
E 07.05 Kooli kevadnädal 7.-11. mai
08.40 G riigieksam: Inglise keele suuline
09.45 PK klassivanemate koosolek
10.45 G klassivanemate koosolek
13.00 Direktsiooni koosolek
19.30 Kelmikas Kevadõhtu
T 08.05 08.40 G riigieksam: Inglise keele suuline
16.00 Ujumise MV 1.-4. klass PISA test
K 09.05 16.00 Uurimistööde esitamise tähtaeg
16.00 Direktori vastuvõtt õpilastele
N 10.05 19.00 Kooli kevadkontsert.
Vastuvõtt õpetajatele ja lapsevanematele
MK Koolinoorte kergejõustiku MV B, C Kuressaares
R 11.05 16.00 Kingu maja Kevadgala
Geograafia olümpiaadi lõppvoor
L 12.05 Geograafia olümpiaadi lõppvoor
PEDAGOOGILISED KÕNELUSED
K 02.05 Rita Ilves. Kreputlastega Karksi-Nuias
N 03.05 Direkrsiooni info
R 04.05 Mia Rand. Usaldusisikute konverentsist
E 07.05 Viljar Aro
T 08.05 Monika Raudsik. Psüühiliste häiretega toimetulekust
K 09.05 Mia Rand. KiVa kogemuspäev Saaremaal
N 10.05 Direktsiooni info
R 11.05 Madli Mikli. Mõtteideripedagoogide liidu üldkogust
TÄNU TEGIJALE!
Rita Ilves – õpilaste suurepärase juhendamise eest üleriigiliseks kooliteatrite festivaliks.Aarne Loorpuu, Raili Tamm, Anne Teigamägi, Triin Vallsalu, Teadusteatri õpilased, Taavi Nõmm, Ly-Sandra Tohter, Grete Milpak - teaduslahingu suurepärase sujumise eest. Kersti Truverk, Irena Sink, Marika Mets jaesimeste klasside õpilased - tutipäeva meeleoluka kontserdi eest.
ON MAI, ON MAI, ON MAI
Seekord olen lühiütleja, sest käes on mai. Ei taha olla mõtleja, sest on ju mai. Kõik ärkab, tärkab ja kõiges märkab, et käes on mai.Seepärast tahaks rohkem tunda, hoomata ja aimda ... Ja vähem teha sõnu, olla lihtsalt lihtne ning ei malda ...On mai, oodatud mai, jumaldatud mai.
Kena kevadet kõigile!
Viljar Aro, koolijuht
ÜLERIIGILINE KOOLITEATRITE FESTIVAL
20.-21. aprillini toimus Karksi-Nuias üleriigiline põhikoolide teatrifestival, kus osales 17 truppi. Etendusi hindas žürii, kuhu kuulusid näitleja Veiko Tubin, Vanemuise kirjandusala juhataja Anu Tonts ja Harrastusteatrite Liidu esindaja Maret Oomer. Kreputlased pälvisid žürii eripreemia kauni emakeele ja muusika ühendamise eest ja lisaks Karksi valla kultuurikeskuse preemia.
Aitäh tubli esinemise eest!
Rita Ilves
ESMASPÄEVAL, 7. MAIL KELL 19.30 SÜGi AULAS KELMIKAS KEVADÕHTU
Kreputlastelt "Päike, süüta laulutuli!" Kreveralt "Eluhelbed" ja "Fragmentaarne finaalmäng" (etendus meie kooli tuntud vilistlastest)
Mai koolikellad 2018 – 9. KLASSIDE ERI
1. Kooli hümn.
2. Maria 9.a klassist soovitab: "Moomin " https://youtu.be/CfatXfgba3k
3. - (vahetunnipiiksud)
4. 9.b klass soovitab: Electric light orchestra – „Twilight“ https://youtu.be/pJQyGbv0oZ8
5. Kristel 9.a klassist soovitab: "Best day of my life" https://youtu.be/Y66j_BUCBMY
6. 9.b klass soovitab: Anne Veski – „Kallis, kuula“ https://youtu.be/qkueE9ohG5c
7. Üheksandate klasside juhatajad Merle ja Linda soovitavad: Vennaskond „Suvi” https://www.youtube.com/watch?v=LLbVusMLOg
3. – 4. klasside teaduslahing meie koolis
20. aprillil toimus meie koolis teaduslahing 3.-4. klasside kolmeliikmelistele võistkondadele. Võistlus toimus teist aastat. Teaduslahingu ellukutsujad on õpetajad Aarne Loorpuu ja Raili Tamm. Tegemist on praktiliste ülesannete lahendamisega ja kõik ülesanded olid seotud loodusteadustega.
Võistkonnad pidid tundma maitsetaimi, jätkama arvurida, joonestama antud keha pinnalaotuse ja selle ise kokku kleepima. E tähest tuli ruut kokku kleepida ja keemiaülesandes tuli määrata, kas antud vedelikud olid happelised, aluselised või neutraalsed.
Meie kooli võistkondadele pakkusid väga edukalt konkurentsi Kuressaare Vanalinna Kooli õpilased.
Küsisin mõnedelt võistlejatelt arvamusi. Elsa Marie Kirs 3.b klassist mainis, et tema jaoks oli võistlus natuke raske, aga siiski oli meeldiv selles osaleda. Sofia Sevostjanov 3.b klassist arvas, et kõige keerulisem oli keemiaülesanne. Elenor East 3.a klassist ütles, et võistlus oli väga põnev. Kõige põnevam oli keemiaülesanne. Ta arvas, et II koha tõi nende võistkonnale väga hea koostöö ja ülesandeid oleks võinud veelgi olla.Lenna Koovisk 3.a klassist sõnas, et oli väga lahe. Seal olid sellised ülesanded, mida igapäevaselt teha ei saa ja selliseid üritusi võiks veel korraldada. Võistkonnaga oli tore, sest siis sai teistelt nõu küsida.
TULEMUSED
I koht - Kuressaare Vanalinna Kooli 4.a klassi võistkond „Parimad”.
II koht - Saaremaa Ühisgümnaasiumi 3.a klassi võistkond „E. L. L. Tüdrukud”.
III koht - Kuressaare Vanalinna Kooli 3.b klassi võistkond „Väikesed tähed”
Palju õnne võitjatele!
Ruta Kelt
UJUMISEST
18. aprillil 2018 toimusid maakonna põhikoolide ujumise meistrivõistlused.
5.-6. klassi poiste arvestuses sai Marken Haandi (6.b) 50 m vabalt I koha (38,46) ja 50 m selili I koha (47,53);
7.-9. kl. tüdrukutest Karmen Ehanurm (7.b) 50 m rinnuli I koha (49,72); Katrin Lindmäe (7.b) 50 m vabalt III koha, 50 m rinnuli III koha;
7.-9. kl. poistest Raul Koppel (8.b) 50 m rinnuli III koha.
Teateujumises 4 x 50 m saavutasime KG ja Leisi järel võistkondliku III koha.
Meie kooli ujumisvõistlused 1.-4. klassidele toimuvad teisipäeval, 8. mail ja 5.-12. klassidele 18. mail. Maakonna 1.-4. klasside meistrivõistlused peetakse 11. mail.
Tublit ujumishooaja lõpuspurti soovides õp Ly Haandi
ANDRES SUI ON KOOLI PARIM MALETAJA
Saaremaa ühisgümnaasiumi malering korraldas kooli kiirmale meistrivõistlusi kolmel tasandil.Kolmapäeval, 18. aprillil toimunud kooli absoluutsetel meistrivõistlustel saavutas esikoha 9.B klassi õpilane Andres Sui, kes ongi selle võistluse põhjal kooli kõige tugevam maletaja. Teise koha diplomi sai Raul Seppel (6.A) ja kolmas oli Jaagup Rang (5.B).
Neljapäeval, 12. aprillil toimunud 5.-9. klasside meistrivõistlustel saavutas esikoha Raul Seppel, kellele järgnesid Jaagup Rang ja Helena Lulla (5.A).
Kõige arvukam oli osavõtt 2.-4. klasside meistrivõistlustel. Kolmapäeval, 11. aprillil kl 14 oli kooli keskkonnahariduse klassi kogunenud tervelt 34 õpilast. Mängiti viis vooru šveitsi süsteemis. Võitjana väljus 3.B klassi õpilane Sebastian Blank, kes võitis kõik viis kohtumist. Neli punkti viiest võimalikust kogusid viis mängijat: Ron Sebastian Puiestee (4.B), Carlos Püüding (3.B), Albert Birkenfeldt (2.B), Edward Lulla (2.A)ja Illimar Kirss (4.B). Turniirikoefitsent reastas nad toodud järjekorras: 2. Puiestee (13,5), 3. Püüding (13,0), 4. Birkenfeldt (12,0), 5. Lulla (10,0), 6. Kirss (9,5).
Tüdrukute parim oli Kerli Sild (3.C).
Kõik maletajad tänavad meistrivõistlustel kohtunikuna ametis olnud Juuno Jalakat. Allakirjutanu tänab ka klassiõpetajaid Kersti Truverki ja Ruta Kelti, kes samuti oma abistava käe ulatasid.
Gunnar Usin, SÜG maleringi juhendaja
KODUTÜTARDE ORIENTEERUMISE ÕPPEPÄEV KARUJÄRVEL JA REKLAAMÜRITUS RISTMIK
RISTMIK 2018
Neljapäeval, 26.aprillil toimus Aurigas üritus, mille eesmärk oli tuua kodutütred avalikku pilti. Kaubanduskeskuse mõlema korruse peal olid punktid, mida tuli läbida. Kokku oli seitse punkti, nende hulgas: kodutütarde pusle kokku panemine, mälu proovile panek, kotisisu arvamine ja käbide ämbrisse viskamine.
Kõik punktid läbitud, saime auhinnaks rinnamärgi ja õhupalli.
Kristina Lõbus, 8.A
VESSE
Laupäeval, 21.aprillil kogunesid vaprad kodutütred, kuid ka noorkotkad Karujärvele. Üheskoos tahtsime õppida orienteerumist asimuudi järgi ja seda, kuidas kanda koordinaate kaardile.
Võimalik oli minna nii lühemale rajale (u 5km) kui ka pikemale rajale (u 15km). Lühemale rajale suunati need, kes Vesse matkamängule ei lähe, ja pikemale need, kes lähevad.
Pikemale rajale minejad pidid olema kas kahekesi või oma Vesse tiimides. Kuid üldjuhul arvati, et mida rohkem inimesi tiimis, seda paremini võib orienteerumine minna, nii lahkusimegi ainukese kaheliikmelise tiimina, meie SÜGi rühm.
Stardist lahkudes olime veendunud, et saame suurepäraselt hakkama, aga juba esimese punkti juures suutsime segadusse sattuda, hiljem meile öeldi, et see oligi kõige keerulisem punkt. Nimelt oli see olnud kõigil erinev.
Minu arvates oli see orienteerumine väga vahva, kuna me käisime ära kõigis punktides, mille käigus avastasime ilusat loodust ja erinevaid huvitavaid paiku.Lõpuks, kui me tagasi jõudsime, siis meile plaksutati, kuna olime ainukesena kaheliikmeline tiim olnud ja ainukesed, kes käisid terve raja läbi.
Meile pakuti lõpetuseks suppi ning kui see oli ära söödud, saime asuda koduteele.
See orienteerumine oli väga hästi korraldatud ja soovin tänada meie juhendajat Merle Priid, kes meil ikka sinna minna soovitas!
Hanna Saaretalu, 9.B
KODUTÜTARDE MATKAVÕISTLUS VESSE
Reedel, 27. aprilli hommikul kogunesid kaks SÜGi ja kaks Noortekeskuse rühma tüdrukut staapi, et asuda üheskoos teele. Kaks rühma olid kokku tulnud, et saada ühiseks rühmaks ja vastu astuda uuele katsumusele, milleks oli Vesse, kodutütarde ja noorkotkaste ühine matkamäng.
Vesse toimus Salme ja Lümanda aladel, seega oli meil sinnapoole liikudes piisavalt aega veel pisut närvitseda ja samas ennast koguda. Kohale jõudes võtsime autost asjad ja saime ka enne võistlust teiste võistkondadega tutvuda. Viimaks loositi välja väljumisjärjekorrad ning seejärel kutsuti meid rivistusele.
Enne rajale minekut pakuti meile maitsvat suppi ja muidugi vaadati varustus üle. Lõpuks, kui meil üheksandatena oli aeg võistlustulle asuda, haarasime kotid selga, vaatasime üle esimesed koordinaadid ja nii me läksimegi.
Juba esimesse punkti jõudes oli aeg meist võitu saanud ja meil tuli kiirustada. Me saime esimese ülesandega hakkama, aga pärast seda sai minust ilmselt võistkonna nõrgim lüli. Nimelt esimene punkt oli selline, et tuli inimest kaigastel tassida, paraku vahemaa oli pikk ja enam ei jaksatud ja ma lihtsalt kukkusin põlvedele, mille tulemusel sain ma vigastada. Edasine rada oli päris suur katsumus, aga mõistsime, et ühtne võistkond, kus kõik tiimikaaslased on teineteisele abiks, siis meile ei käi ülejõu mitte miski. Kuna enne rajale minekut olime paika pannud, et me kindlasti ei katkesta, siis ka nüüd me seda ei teinud, vaid tegutsesime pisut rahulikumalt.
Võistluse tegi keeruliseks ainult vastutegevus. See isegi hirmutas, kui jõudsime kolmandasse punkti ja nägime, kuidas vastutegevus ajas taga
ühte tiimi. See läks isegi liiale, kuna nad jälitasid lubatust 50 m kaugemalegi.
Pimeduse ja udu saabudes üritasime liikuda vaikides, et meid ei tabataks. Vaikides liikumine polnud just eriti keeruline, kuna lõpuks olime nii väsinud, kurnatud ja hirmunud. Jah, tõsi, pimedust me ei kartnud, me kõige suurem hirm oligi see, et äkki meid tabatakse. Väga keeruline ja väsitav oli alati vastutegevuse auto eest metsa joosta.
Öösel liikumise tegi kindlasti keeruliseks see, et teede peal sa väga liikuda ei saanud, kui, siis kindlasti ilma valgustuseta. Samuti oli metsades raske liikuda, kuna mets oli tihe ja oli palju maha langenud puid. Me ei jõudnud isegi ühte punkti vastutegevuse tõttu. Nimelt nad olid ühe metsatuka enda hallata võtnud ning me oleksime peaaegu vahelegi jäänud, kuid me heitsime pikali maha ja olime hiirvaikselt ning ootasime ohu möödumist. Muidugi jäi meil veel mõnes punktis käimata. Kõige viimasesse punkti me samuti ei jõudnud, kuna eelnevasse punkti me hilinesime päris palju ja ka seal ei saanud me ülesannet lahendada, niisiis otsustas meie tiimi kapten, et oleks kõige õigem tagasi minna. Tee peal tuli vastu viimane tiim, kes hilines samuti punkti ja otsustas ka loobuda viimasesse punkti minemast. Üheskoos jõudsime hommikul kella viie ajal tagasi Tiirimetsa koolimajja, kus tehti taas koti kontroll. Pärast seda pakuti meile jälle süüa, kuid kuna me olime nii väsinud, siis söömine oli viimane asi, mida oleksime tahtnud teha. Mina ei suutnud isegi riideid seljast võtta, veel vähem jalanõusid jalast. Me lihtsalt istusime. Lõpuks pakuti meile võimalust mõneks ajaks magama minna ning seda ma ei lubanud endale mitu korda öelda. Teised olid samuti väsinud, aga nad mõtlesid, et kui magama minna, siis pärast oleks raskem ärgata. Ärgates märkasin, et olin saanud lausa poolteist tundi magada. Lõpuks, kui kõik olid ärkvel, siis korraldati viimane rivistus, mille käigus pidasid juhendajad kõne ja jagati auhinnad.Meie tiim sai vaatamata kõigele kolmanda koha. Kui me oma nimesid kuulsime, siis me ei suutnud seda uskuda. Arvasime, et saame eelviimase koha. Meie heale tulemusele aitas ilmselt kaasa meie osavus ja hea reageerimine. Nimelt me olime ainuke tiim, kellel jäid kõik elutalongid alles ehk me polnud kordagi vastutegevusele vahele jäänud. Ma olen siiani väga õnnelik ja ei suuda uskuda, kui hästi meil tegelikult läks. Ma olen väga uhke oma tiimikaaslaste Cathrin Benita, Marleeni ja Katrini üle. Me saime sellega hakkama!! Kuid selle hea tulemuse eest tuleb tänada kindlasti SÜGi rühma juhendajat Merle Priid, kes on olnud meile hea juhendaja ja aidanud ning meid õpetanud!
Hanna Saaretalu, 9.B
UUT KIRJANDUST RAAMATUKOGUS
20.04.2018
Enn Eesmaa kingitus koolile 22.veebruaril 2018:
Ann Tenno Eesti : Estonian Landscapes (ilusate fotodega 224 leheküljeline raamat – ilusast Eestimaast) Ann Tenno, 2016
Urmas Lehtsalu kingitus koolile 22. veebruaril 2018:
õppevahend – pusle: Puiduliigid (erinevatest puiduklotsidest – VÄGA PÕNEV ASI, TULGE VAATAMA J
J. Roosaare Rikkaks saamise õpik : teadmised rahast, mida Sulle koolis ei õpetatud! (praktiline käsiraamat, kuidas planeerida oma rahaasju; kolmas - muudetud trükk) Leguar Capital, 2014
Kaardimäng "Suurim julgus" (hariv ja kaasahaarav juhtumkaartidega kaardimäng on mõeldud õpilastele vanuses 10-14 aastat, sobib ka vanematele õpilastele) MTÜ Lastekaitse Liit ja Telia Eesti AS, 2018
ÕPPEKIRJANDUS:
P. Arnek jt. Aabits + töövihik (Mida uus aabits pakub: •Kujundab nii algaja kui edasijõudnu lugemisvilumust •Pakub lugemiselamust kõigile •Toetab spiraalse õppekava põhimõtet: keeleteemad alates sügisest •Järjepidevat tööd häälikupikkustega ja võrdlevat hääldamist •Filmiklippe ja animatsioone, e-tundi •Põnevust ja nalja peab ka saama! NB! Väikeses käepärases formaadis (Avita, 2018) www.ru:.2. : CD (vene keele CD I osa 6. klassile) Avita
Raina Tiidovee; Ene Riis; Raina Rääp jt. Eesti keele õpik 4. klassile II osa + töövihik II osa (õpiku tähtis märksõna on lõiming - õpiku kuuteemad on seotud loodusõpetuse, ajaloo, füüsika, karjääriõpetuse ja muusika töökavaga) Maurus, 2017)
A. Veelmaa Matemaatika töövihik 9. klassile (Maurus, 2017)
R. Bobõlski Johannes 2. Gümnaasiumi eesti keele õpik + töövihik (11. klassile mõeldud õpikukomplekt seob ühtseks tervikuks kursused „Meedia ja mõjutamine“ ning „Praktiline eesti keel II“) Koolibri, 2017
M. Lainvoo Kirjutatud maailmad. Gümnaasiumi kirjandusõpik (gümnaasiumi kirjandusõpetuse valikkursuse „Kirjandus ja ühiskond” käsitlemist toetav õpik aitab asetada teosed konkreetsesse ühiskondlikku konteksti. Õpik keskendub peamiselt viimase 100 aasta vältel ilmunud kirjandusele ning palju tähelepanu on pööratud esseele kui haritud inimese kirjalikule eneseväljendusvormile) Koolibri, 2016
A. Lunter Sõna loob : õpi kirjanikelt (et sünniks hea tekst, on vaja eeskuju - kogumik sisaldab Viljandi Maagümnaasiumi ja Viljandi Kesklinna kooli õpilaste omaloomingut ning on üles ehitatud põhimõttel: žanri nimetus ja lühiselgitus, eesti ilukirjanduse näited ning õpilaste omalooming) Koolibri, 2018
E. Pärtel Loodusõpetuse õpik 7. klassile (Koolibri, 2017)
K. Kubri jt. Kas oskad? Matemaatika 3. klassile : töölehed matemaatikateadmiste hindamiseks (kogumikus on 19 väiksemat ja 4 suuremat ülesannete komplekti ning 3-minutilised peast arvutamise testid; soovitatav on koguda lahendatud tööd ühtede kaante vahele ÕPIMAPIKS) Koolibri, 2017
1000 sõna vene keeles : piltsõnastik (käsiraamat nii lastele kui täiskasvanutele, kes soovivad lõbusas vormis omandada vene keele põhisõnavara. Venekeelsetele sõnadele on lisatud nende ligikaudne hääldus ja eestikeelsed vasted ning iga teemaploki lõpetab vajalike väljendite paarislehekülg) Koolibri, 2016
G. Monina Kordamööda või korraga : tunnetega toimetulemise mängud /sarjast Õpetaja õpituba/ (kuidas aidata last, kellel on korraga palju negatiivseid tundeid? Üks võimalus on MÄNG) Koolibri, 2017
Ühe minuti viktoriin : 1000 küsimust ja vastust (nende küsimuste ja vastustega teaduse ja looduse, valdkonnast saate end treenida osavaks mälumänguriks; 60 ajuragistamist nõudvat lisaküsimust annavad boonuspunkte!) Koolibri, 2016
KAOTATUD PARADIIS
Lugu Jumalannadest. Osa 2
Surnuaed. Suured hauakivid ning raagus puud. Ema. Suur kaubik aia taga. Ja siis pikk ja haigutav pimedus, kust sai ainult põgeneda...
Doroty tõusis hingeldades istuli ning hakkas köhima. Ta lükkas lokkis juuksed näo eest ära, haaras voodi kõrval kapilt tassi veega ja jõi selle tühjaks. Doroty võttis peast kinni ja raputas ägedalt pead.
„Kõik on hästi,“ rahustas ta end. „See oli kõigest uni. Sa oled kodus.“
Doroty pani tule põlema ja vaatas kella, mis näitas täpselt kuue minuti pärast kuus hommikul. See oli liiga vara ärkamiseks ning ta pani end tagasi pikali.
Dorotyt painasid viimasel ajal unenäod, kus ta oli öösel surnuaias koos oma emaga. Tüdruku ema suri, kui Doroty oli alles kaheaastane ning selle tõttu puudusid tal mälestused seoses emaga. Kuid need unenäod tähendasid kindlalt midagi ja Doroty tundis, et miski hakkab muutuma. Võibolla oli see tunne kuna ta vahetas kooli, sest eelmises koolis oli ta läinud poolte õpetajatega tülli, põhjuseks koolikiusamine. Doroty astus nõrgemate kaitseks välja ja kui palju ka ei räägita, et sellest piisab ja siis on kõik hästi ning vikerkaar ilmub pilve tagant välja, sellest tegelikult ei piisanud. Ja ütleme nii, et Doroty nõrgemate kaitsmine tegi asja hullemaks. Temast sai ohver. See muutis ta kurvaks ja masendunuks. Tüdruk ei suutnud enam koolis pingutada ja lasi lihsalt kõigis ainetes kahed saada ning jäi istuma. Täna ta läheb uude kooli: Kuressaare Kolmandasse Põhikooli seitsmendasse klassi. Kuid Dorotyt tundis, et see polnud ainus muutus. Midagi palju sügavamat ja jubedamat oli tulekul...
Hedvig Saaretalu, 9.A