Saaremaa Ühisgümnaasium 1865-2021

  • Suurenda kirja suurust
  • Vaikimisi kirja suurus
  • Vähenda kirja suurust

SÜG-Press 548

Saada link Prindi PDF

 



17. oktoober 2017 - Mida Juku ei õpi, seda Juhan ei tea - Number 548



KOLMAPÄEVAST PÜHAPÄEVANI

K  18.10       
14.00 Juhtkonna koosolek
15.00 Tehnikanõukogu koosolek
16.00 Nõukoja koosolek

N  19.10       
Ettelugemispäev
16.00 Väärikate Ülikool
18.30 Ö-Ülikool

R  20.10       
Mika Keränen linnaraamatukogus
Üheksandikud sõidavad Ungarisse

21.10 – 25.10    VAHEAEG

N  26.10        VAHEAEG
16.00 Väärikate Ülikool
18.30 Ö-Ülikool

27.10 – 29.10      VAHEAEG

PALJU ÕNNE!

Kristiin Pulk (4.B) — maakondliku ettelugemisvõistluse võitja.

TÄNU TEGIJALE

Aime Metsmaa — maakonna krossijooksu karika saamiseni viimise eest nii põhikoolis kui gümnaasiumis.
Jaanus Tamkivi, Aivar Aru, Marili Niits, Kaupo Vipp, Kaido Kaasik, Harry Raudvere, Mart Mäeker, Mart Saarso, Koit Kelder — sisuka valimisväitluse eest gümnasistidele.
Irena Sink, Henrik Pihl — vahvate Code Week´i töötubade läbiviimise eest.
Alli Kallaste — õpilase suurepärase juhendamise eest maakondlikuks ettelugemisvõistluseks.

PEDAGOOGILISED KÕNELUSED

K  18.10    Madli Mikli. Taas vaikuseminutitest
N  19.10    Direktsiooni info
R  20.10    Heelika Aus. HEV-õppija toetamisest 2
VAHEAEG
E  30.10    Viljar Aro. Mentorlusest Iirimaal
T  31.10    Anne Teigamägi. Reisist Poola 1
K  01.11    Merike Kuldsaar. Reisist Poola 2
N  02.11    Direktsiooni info
R  03.11    Merje Oopkaup. Reisist Poola 3

OLE OMA MÄLU PEREMEES

Ikka ja jälle ei jää meile asjad meelde või lihtsalt unustame. Üsna kombeks on kurta oma halva mälu üle. Ometi saame vaid veidi püüdes mälu oluliselt parandada. Mind aitas omal ajal Franz Loeseri „Mälutreening“. Väga huvitav oli lugeda ka Harry Lorayne`i näpunäiteid tema raamatust „Supermälu“.  Küllap leiab raamatukogust või internetist uuematki materjali.

Loe ja katseta. Õpi kindlasti pähe vähemalt pool assotabelist. Tegele oma mälu arendamisega vähemalt mõned nädalad vähemalt pool tundi päevas ja see paraneb kordades. Kõige krooniks muudab see sind tervikuna, see omakorda võib innustada sinu sõpru jne, jne.

Veel mõned nõuanded:
- Keskendu 8 sekundit. See on aeg, mida uus info vajab jõudmiseks lühimälust pikaajalisse.
- Väldi ukseavasid. Kõlab naljakalt, aga väidetavalt muudavad ukseavade läbimised meid hajameelsemaks.
- Pigista käsi rusikasse. Vajadusel võid ka stressipalli kasutada. Hiljem peaks sama liigutus aitama meenutada.
- Spordi. Liigutamine suurendab aju erksust ja hapnikuringlust ning võib mõjutada ergutavalt ka rakkude paljunemist ajupiirkondades, mis on seotud mäluga.
- Maga välja. Une ajal ajus toimuvad protsessid aitavad vajalikku hiljem tõhusamalt meenutada, sh ebavajalikust infost vabanemine ja vajaliku paigutamine pikaajalisse mällu.
- Kasuta imelikke kirjatüüpe Mida ebaharilikum, seda parem. Suurus ja rasvasus ei tööta.
- Kirjuta käsitsi. See nn lihasmälu mõjutab ka meenutamist.
- Näri nätsu. Siis oled automaatselt rohkem fokusseeritud. See töötab paremini just pikaajaliste mäluülesannete puhul.
- Kuula muusikat. Sellest võib olla siiski kasu vaid  enne  teksti  lugemist  info  meeldejätmise eesmärgil. Pikaajalisem vaimne töö vajab siiski vaikust.
- Visualiseeri. Kui pead pähe õppima suure hulga infokilde, loo nende toetuseks detailne vaimne pilt.
- Kriipselda midagi paberile. Igava koosoleku või tunni ajal paberile nt südamekeste kriipseldamine ei vii sind tähtsast eemale, vaid aitab ajul aktiivsena püsida.

Üllata oma koduseid sellega, et sa ei vaja enam poeskäiguks ostunimekirja — kõik vajaliku oled võimeline meelde jätma ühekordsel ettelugemisel.
Hea mälu on õppimise parim sõber. Hea vahend õppimise õppimiseks on aga meie kodulehel Indrek Peili poolt kokku pandud http://www.syg.edu.ee/~peil/opi_oppima/ .

Soovin tõhusat mälutreeningut ja tulemuslikuks õppijaks saamist.

Viljar Aro, koolijuht

Code Week õpitoad meie koolis

Reedel, 13. oktoobril oli huvilistel võimalus osaleda üleeuroopalise programmeerimisnädala Code Week raames korraldatud õpitubades.  Meie koolis toimus kaks õpituba: „Liikuv Lego“  ja  „Põnevad robotid Blue-Bot ja Ozobot“
Õpitubasid korraldatakse Euroopa Liidu Euroopa Sotsiaalfondi ja Euroopa Komisjoni Euroopa Ühendamise Rahastu toetusel.

Suurematele lastele mõeldud õpitoas juhendas õpetaja Henrik Pihl, kuidas Legosid liikuma panna. Ehitati LegoWeDo ja Lego WeDo 2.0-dega. Ehitati nii juhendite järgi kui improviseeriti ise. Suurimaks saavutuseks õpitoas oli veoauto kokkupanek ja programmeerimine nii, et see suutis liikuda edasi ja kallutada ka. Tublimatele oli kaks tundi selgelt liiga lühike aeg, nemad oleksid tahtnud kauemaks jääda.
Väiksemad lapsed said tuttavaks Blue-Boti ja Ozobotiga.

Õpituba jagunes kahte ossa. Esimeses osas tutvuti Blue-Bot robotitega (vaid üks laps oli varem seda kasutanud), laste käsutuses olid erinevad matid, ühe mati juures oli maksimaalselt 4 last. Anti üksteisele ülesandeid (nt liigu šokolaadi juurest ahvi juurde jms), õigesti sooritanu sai tunnustuseks aplausi, seejärel vahetati matte.



Osavamad said läbida ka labürinte. Kuna enamusele oli see esmakordne kokkupuude Blue-Botiga, siis oli kilkamist ja elevust palju, lapsed lubasid kohe ka vanematele öelda, et Blue-Bot on asendamatu nende kodus :)
Vahepeal oli söögipaus ja siis jätkasime juba Ozobottidega. Kõigepealt tutvusime koodikaartidega, siis panid lapsed kokku raja, mis oli puzzletükkidena kaasas, seejärel sõideti mööda valmis radu, vaadati ja arutleti, mis juhtus üle koodi sõites ja lõpuks kõige põnevam osa — oma raja joonistamine. Pisematel oli natuke raskem, sest nad ei osanud lugeda ja ka ühtlase paksusega joont tõmmata oli pisut keerukas. Suur oli aga rõõm, kui Ozobot omajoonistatud rajal sõitis ja keerles ja kiirendas ja... :D



Ozobot osutus samuti kodus hädavajalikuks esemeks ja selle saamise kindlustamiseks kutsuti vanemad ka uurima ja vaatama. Muidugi küsiti, millal järgmine tund tuleb?

Aitäh kõikidele osalejatele ja kohtume juba Novembri Nohikute Nädalal!

Õpetajad Irena Sink ja Henrik Pihl

4.A-l KÜLAS NOORSOOPOLITSEINIK



Esmaspäeval, 09.10 käis 4.a klassil külas noorsoopolitseinik, kes pidas lastele loengu küberkiusamisest. Õpilased said teavet ka ohtudest internetis, väärkohtlemisest ja väärtegudest.



Täname seadusesilm Ahto Aulikut aktuaalse teema käsitlemise eest!

Klassijuhataja Margit

4.A LEISI METSAMAJAS



Käisime teisipäeval Leisis vana metsavahi majas. Alguses uurisime vanu tööriistu. Meile näidati sellist pinki, kus sai kergelt jalanõu jalast. Selle nimi oli saapasulane. Pärast seada läksime metsa. Metsas oli palju auke. Need olid kartulikuhjad, mis ei olnudki kuhjad, vaid kartulite maa-alused kuhjad. Arvasime ka puude vanust. Määrasime noorte kuuskede vanust okste järgi. Meile näidati samblaid. Üks oli karusammal. Õpetaja leidis pohli ja andis neid meile maitsta. Meil paluti olla tähelepanelikud ja kuulata metsas helisid, mida pärast meilt küsiti. Kuulsin tuule vihinat, lehtede sahinat ja okste praginat. Lõpuks lihvisime puunuge, mängisime kulli ja osalesime aardejahil. Väljasõit oli väga lahe!

Mart Pääsukene




Täna, 26.09. käisime klassiga karjapoisi käsitöötoas. Tunde sel päeval polnud.  Kohe alguses viisime oma kotid majja. Seejärel tehti meile majas väike ekskursioon. Meile näidati igasugu vanasid töövahendeid.  Peale ekskursiooni läksime metsa. Seal me nägime igasugu seeni, näiteks kollast kärbseseent, kivipuravikku, kukeseent ja punast kärbseseent. Nägime metsas ka sammalt, mida kasutati vanal ajal maja soojustamiseks. Selle sambla nimi oli laanik. Meie õpetaja leidis metsa alt pohli. Mina sain ka ühe pohla, see oli täitsa hea. Peale metsaskäiku läksime sööma. Seejärel hakkasime meisterdama võinuga. Pärast võinoa meisterdamist hakkasime mängima kulli. Meile tehti aardejaht. Poisid tüdrukute vastu. Pidi ühe ringi ümber maja jooksma, siis pidi sauna juurest viiskümmend sammu edasi liikuma ja otsima hakkama. Tüdrukud leidsid esimesena oma aarde. Auhinnaks olid kommid. Seejärel hakkasime liikuma linna poole. See oli lahe ja hea kogemus!

Rando Rand

Üliedukas teatekross Kärlal

Kolmapäeval, 4. oktoobril 2017 Saare maakonna teatekrossil Kärlal võttis võistlejaid vastu tuuline, veidi vihmane ilm. Võistluste alguses läks rajale 11 võitlejat - põhikooli osa kõige nooremad. Esimeselt 650 m pikkuselt etapilt tuli esimesena meie kooli tüdruk Kaisa Pilden ja teatepulga võttis Daniel Piht. Ka tema saabus rajalt esimesena. Meie koolil oli kaitsta vaja eelmiste aastate esikohta. Seda õnnestus  veel üheksal võistlejal. Põhikooli osa ankrumees oli Paul Antsaar. Niisiis saavutas SÜG-i põhikooli võistkond I koha. Võistkonnas jooksid: Kaisa Pilden 3.a, Daniel Piht 3.b, Kristiin Pulk 4.b, Maribel Remmel 5.a, Ron Sebastian Puiestee 4.b, Kaur Vesberg 4.b, Triinu Liis Toom 6.a, Brigite Hollo 7.a, Karl August Kapsta 7.a, Albert —Johann Lepik 7.a, Liisa Tõll 8.b, Luise Vevers 9.a, Raul Tahk 8.b, Paul Antsaar 9.a.



Saime teha pildid võidukast võistkonnast ja tähistasime õpetajate päevale pühendatud elukutsete valikut — õpetaja Aime Metsmaa oli pagar, kes pakkus õpilastele omaküpsetatud õunakooki.

Viie minuti pärast algas gümnaasiumi astme teatekross. Alustas Carmen Electra Pirn, kes saabus rajalt esimesena. Hakkas sadama tugevat vihma.  Meie koolil oli taas kaitsta eelmise aasta I koht. Järgmistel etappidel olime teised. Eelviimasel etapil tegi tugeva jooksu Lota Sagor ja tõi meid KG-le päris lähedale. Viimasel etapil pani kõik jõuvarud mängu Karl Hendrik Tamkivi, möödudes poolel distantsil konkurendist ja finišeeris juba 20-ne meetrise edumaaga.
I koha saavutanud SÜG-i gümnaasiumi võistkonnas jooksid: Carmen Electra Pirn 10.b, Lota Sagor 10.b, Anu Kull 10.c, Agathe Kriska 11.a, Elo Nõmm 11.c, Jass Saarkoppel 11.c, Karl Hendrik Tamkivi 11.c, Johannes Treiel
12.b, Karl Kadak 12.b, Karl Thomas Sepp 12.c.



Võidukas võistkond jäädvustati vihmavabal ajal pildile. Õpetaja jagas bussis õpilastele kooki ja kommi. Poolel teel linna hakkas paistma päike. Meeleolu oli kõigil väga ülev.

Tänan kõiki jooksjaid ilusa võistluse eest ja soovin  edu teile igapäevases õppetöös.

Õpilastega oli kaasas kehalise kasvatuse õpetaja
Aime Metsmaa

OMALOOMINGU LEIUNURK



4.A klassi kivimaalid

 
Bänner


Bänner