7B klassi õpilaste arvamused projektist

Maria: Ma ei saanud alati kõikidest neist teemadest aru, seal olid rasked sõnad sees. Alguses ei saanud kogu projektist üldse midagi aru, nüüd olen hakanud aru saama nii, et see on inimõigusi tutvustav materjal. Väikest raamatut kasutasin küll, seal taga oli ju ka kokkuvõte. Rohkem oleksin tahtnud teada, mida on varem ja teistes maades tehtud sama projekti raames. Näiteid või mida fotodel täpselt kujutati. Joonistamine oli tore. Selles meeldis kõige rohkem see, et sain oma mõtteid kujutada ja lõpuks tuli väga kena välja.

Janos: Mind Mosaici raamat mulle ei meeldinud, raske oli aru saada. Olin haige ja sellepärast jäin palju kõrvale ka.

Markus: Kindlat lemmikut mul õiguste koha pealt ei tekkinud, tähtsaimaks pean vabaduste teemat. Kui ma tahan milleski osaleda, siis ei saa mind keelata. Huviringid on hästi tähtsad. Alguses teadsin inimõigustest üldiselt, nüüd tean täpsemalt.

Richard: Mulle meeldis kõige rohkem plakatite tegemine ja näidendi esitamine. Mind Mosaici raamat oli arusaadav ja huvitav.  Sirvisin seda hoolega. Lemmikteemad leidsin nii, et hakkasin alajaotusi täpsemalt uurima ja siis leidsin võrdsuse teema alt laste õigused. Minu jaoks oli see oluline teema. Olen ise laps ja maailmas on palju lapsi, keda need õigused puudutavad. Lõpuks oli mul hea meel, et me saime sellega hakkama.

Ivar: Inimõigustest sain teada, et kõik inimesed on võrdsed ja keegi ei saa kedagi kinni hoida. Kui ma tahaksin kuskile minna, näiteks välismaale, siis ma võingi minna.

Kerdo: Alguses ei saanud mitte midagi aru, et mis me selles projektis tegema peame. Kui raamatud kätte saime, siis hakkasime ka aru saama. Kui neist seadustest üldse räägitud ei oleks, siis oleks küll olnud raske aru saada. Mulle meeldis, et rääkisime sellest, mida seadused tähendasid. Olen endaga selles projektis rahul.

Magnus: Põhimõtteliselt on inimõigused minu arvates väga head asjad, need on kogu aeg olemas ja me ei pane neid alati tähele. Minu arvates on kõik jaotised ja seadused hästi olulised. Alguses oli mulle väärikuse teema tähtis, aga nüüd on tulnud arusaamine, et kõik on omavahel seotud. Väikesest raamatust oli abi. Ma ei pannudki tähele, et seal oli seadusi mitmes keeles. Nii palju kui ma tahtsin, nii palju ma sain ka arutada, eelistan selliste asjade üle rohkem ise omaette mõelda.

Olivia: Alguses oli raske aru saada, mida see projekt endast kujutab, aga pärast sai selgemaks. Praegu oskaksin teistele ka rääkida. Väikesed raamatud olid päris huvitavad lugeda, ma ei teadnud paljusid asju, mis seal kirjas oli. Vaatasin terve raamatu läbi. Erinevatest tegevustest meeldis kõige rohkem: kogu tänahommikune etendus aulas oli tegelikult päris lahe ja kunstitunnis joonistamine oli ka hea. Joonistasin õigusest abielluda.

Mark: Inimõigustest peaksid kõik inimesed kinni pidama õigusest haridusele ja sellest, et ei tohi pidada orje.

Jürgen: Inimõigustest sain teada, et igal inimesel on õigus tööl käia, koolis käia, elada. Enne teadsin ka, aga nüüd tean täpsemalt. Tean, kuhu see on kirja pandud ja et kõik peaksid seda seadust järgima.

Kaspar: Mulle meeldis osalemine koos kogu klassiga ja oma tegevusest teistele rääkimine. Laste õiguste teema oli minu jaoks väga oluline. Palju on lapsi, kes on lastekodudes, neil praktiliselt polegi õigusi, sest puudub pere, neid ei armastata nii palju, kui nad vajaksid.  Raamatut sirvisin, sealt oli hea leida tähtsamaid teemasid. Kunstitunnis meeldis mulle see, et sain oma mõtteid avaldada, seda paberile panna. Mingil määral oli see ju meeskonnatöö, liitis meid ühte ja saime koostööd teha, olime solidaarsed.

Ander: Mulle tundub see huvitav projekt. Seal saab päris palju teada ka, et missugused õigused inimestel on. Olen rahul, et selle läbi tegin. Tegelikult teadsin midagi ka enne, aga nüüd tean rohkem. Kõikidest tegevustest meeldis mulle enim kunstitöö, seal sai joonistada ja kujutada kõike nii, nagu mina seda nägin.

Jaagup: Põhiliselt oli kõik juba enne teada, aga nüüd sain täpsemalt teada. Võrdsuse teema oli tähtis, eriti see, et kõik inimesed on võrdsed ja kõik õigused laienevad meile kõigile.

Kreta: Ma kartsin, alguses, et poistele see üldse ei meeldi, aga tegelikult oli nii, et nad tegid kõike kaasa. Alguses ei saanud ma mitte midagi aru. Nüüd tundub väga hea. Mulle meeldis see, et oma klassiga koos midagi tegime, rühmatööd eile koos 6A klassiga meeldisid ka.  Inimõigustest tean nüüd rohkem, solidaarsusest ei teadnud ma enne isegi seda, mis see üldse on. Nüüd tean rohkem, aga mitte kõike.

Karl Eik: Arvan inimõiguste projektist, et raamat, millega töötasime, oli hea. Vaatasin seda ja avastasin, et  seal on kirjas kõik inimeste õigused. Aruteludest sain oma mõtetele kinnitust juurde. Lähemalt uurisin rühmatöös õigusemõistmist. Sain teada, et inimest tohib karistada ainult siis, kui ta on süüdi ja ainult ühe korra iga süüteo eest.

Kristin: Ei no, põhimõte on see, et alguses see ei meeldinud mulle üldse. Siis ma mõtlesin, et leiab ka midagi targemat teha. Keskpaigas sain aru, et see polegi kõige mõttetum asi, see on isegi tähtis. Hakkasin aru saama, milleks see vajalik on. Keerulisematest asjadest nagu solidaarsus hakkasin ka aru saama. Kõik räägivad sellest, aga ma ei teadnud tähendust. Nüüd tean. Kindlasti läheb mul neid teadmisi ka edaspidi vaja. Kui tekib mingi olukord, siis olen ma teadlikum ja oskan käituda. Oma filmimise tööga jäin hästi rahule. Käisin ringi ja sain palju teada, mida teised tegid ja arvasid. Filmimine laiendas mu vaatepunkti palju rohkem. Videokaamerat õppisin ka paremini tundma. Mul on hea meel, et projektis kaasa tegin, olen endaga väga rahul.

Reiko: Ma joonistasin pildi sellest, kuidas mees sai vanglast vabaks. Keegi ei tahaks ju trellide taga kinni olla.

Adeliina: Mulle meeldis see, et inimõigustest sain rohkem teada. Varem ma neist nii palju ei teadnud. Teadsin, et midagi on, aga täpsemalt mitte. Meeldis ka lumele kirjutamine, see oli lahe. Kunstitunnis piltide joonistamine oli ka väga hea. Alguses väga täpselt aru ei saanud, aga mida rohkem sellega tegelesime, seda selgemaks asjad said. Vabaduse teemat pean endiselt väga tähtsaks, kuigi mulle meeldivad need kõik.

Tarvo: Huvitav oli, sai teada üsna palju uusi asju. Näiteks et on olemas harta, enne ma ei teadnud sellest praktiliselt midagi. Arutelud klassikaaslastega olid ka huvitavad. Kunstitunnis jäin oma tööga rahule.

Triinu:  Mulle mõte, et hakkame inimõiguste projekti tegema, ei meeldinud alguses üldse. Mulle tundus see kohutav ja mõttetu. Nüüd, kui oleme selle ära teinud meeldis küll. Lumele maalimine eile meeldis väga. Joonistamine meeldis ka, valisin laste õigused. Meie klassi piltmosaiik tuli välja kena.

Renate: Mulle mõnikord meeldis see, mis me tegime, et sai grupitöid teha. Mõnikord ei meeldinud see, et raske oli aru saada ja siis tekkis ebamugav tunne. Raske oli seletusi kirja panna, iseenesest ju tean, mida see tähendab, aga sõnadega väljendada on raske. Kõikidest tegevustest, mida me tegime oli minu arvates kõige vahvam lumele joonistamine. Seda juba iga päev ei tee! Käsi on siiani värviga koos.

Pia-Lotta: Ma ka arvasin alguses, et ega see meie klassiga välja ei tule. Et seda veel 6A klassiga koos teeme, siis tundus see hoopis võimatu. Meile ei meeldi teiste klassidega midagi koos teha. Jäime rahule, keegi ei vingunud. 6A klassiga oli koostöö ka hästi tore.  Nüüd just vaatasime oma tegevuse videot ja uskumatu, et need olime meie. Tavaliselt ei meeldi meile niisuguseid asju teha. Olin peaaegu igas asjas kahtlev, aga nüüd olen rõõmus, et hakkama saime. Mul on ka hea meel, et kõik tegid kõike, et keegi ei jäänud kõrvale. Me saime koos asju teha ja koos ka vastutada ning üksteist aidata. Kui kellelgi midagi vaja oli, siis muidugi aitasime. Nalja sai ka, ise sai palju kaasa teha ja mõelda. Arvan, et meie klassile mõjus see hästi. Tore oli see, et saime klassiga nii palju koos olla.

Anni: Algul ma arvasin, et meil ei tule see välja, et meil on selline klass, kes ei viitsi seda kaasa teha. Siis kui õpetaja ütles, et kirjutame lehele, mida me arvame, siis üllatusin, et kõigil oli see tehtud. Edaspidi üllatusin veelgi, kui nägin, et meie klass suudab koostööd teha. Tegelikult olen Genfis varem ka sellega tegelenud. Meil olid seal iga päev sellised tunnid. Ma natukene juba teadsin ka, mida tegema peab. Tarkus, mis mul varem oli, on nüüd arenenud. Mulle kõige rohkem meeldis näidend ja see, kuidas me esitasime seda, mida olime õppinud. Kreta ütles selle esinemise ajal hästi vaikelt, et me oleme kõik võrdsed. Videot oli küll imelik vaadata, ma ei oleks osanud arvata, et tegin selliseid liigutusi.

Hanna: Lõpuks sain kõigest aru, alguses oli küll niisugune tunne, et mida me õige teeme. Täna kui oma projektist kokkuvõtet tegime ja hommikul esinesime, siis loksus kõik paika. Kõik, mis me tegime, oli tegelikult täitsa põnev. Inimõiguste teemadel arutamine oli ka vahva. Kodus rääkisime ka pisut, eriti juriidilisest poolest, sest mu vanemad on juristid. Inimõigused on seadustega toetatud, aga seadused pole kõikides riikides võrdsed.

Krista:  Mulle meeldis kõik see, mida me Mind Mosaic projektis tegime. Pildi joonistamine oli kõige vahvam. Joonistasin sinna tiibadega pliiatsi selle mõttega, et hariduse saamise võimalusi ei tohi piirata. Plakatile tegin perekonna loomise õiguse teema. Perekonna- teema oli mulle tähtis.

Keidi: Kui rääkima hakkasime ja raamatut lugesin, siis sain aru, mida me tegema hakkame. Võrdsuse teema oli mulle väga tähtis. Valisin selle ka kunstitunniks. Eilne lumeüllatuse tegemine oli kena ja näitemängude tegemine oli ka vahva.

Rasmus: Midagi uut ma teada ei saanud, teadsin kõigest juba enne. Kuueks ajajaotuseks jagamisest ei teadnud ma midagi. Minu jaoks on kõige olulisem inimeste õigus vabadusele.

Sander: Kui Euroopas on 27 liikmesriiki ja kui ainult kuus osalevad selles projektis, siis on seda vähe. Ma arvan, et osalevaid riike võiks küll rohkem olla.  Samas on see minu arust hästi korraldatud, et raamatud saadetakse, öeldakse ka kuhu ja mida tegema peab. Organiseeritud on minu arvates hästi. Projekt on hea selles mõttes, et see on hariv, ta arendab mind ja harib inimõiguste koha pealt. See on hea projekt, seda on vaja. Mul jäi sellest hea tunne, sain midagi teha ja olen nüüd ise ka targem. Tegevused olid enamuses huvitavad. Sain oma asjad tehtud, tehniline ma olen ja tehnilised ülesanded mulle meeldisid.